oleh

KNPI Sumbar Jalin Kerja Sama dengan Majlis Muda Negeri Sembilan

Pengurus KNPI Sumbar dan Majlis Belia Negeri Sembilan, Malaysia (ist)

PADANG – Komite Nasional Pemuda Indonesia (KNPI) Sumbar menjalin kerja sama dengan Majlis Belia Negeri Sembilan, Malaysia untuk pertukaran pemuda dan pelajar.

Kesepakatan kedua pihak ditandatangani Ketua KNPI Sumbar, Fadly Amran dengan Ketua Majelis Belia Negeri Sembilan, Fairos beberapa hari lalu.

Dalam kesepakatan itu beberapa hal yang telah disepakati salah satunya pertukaran pelajar atau mahasiswa Sumatera Barat dengan Negara Malaysia. “Semoga hubungan yang telah dijalan hampir puluhan tahun ini antara KNPI dan Majlis Belia Negeri Sembilan (MBNS) dapat terus dilakukan,” ujar Fadly Amran.

Fadly menjelaskan hubungan dengan Majlis Belia Negeri Sembilan sudah terjalin sejak lama, terutama saat ia memimpin KNPI Kota Padang periode lalu.

“Silaturahim dan kesepakatan dengan pemuda Malaysia sudah terjalin dengan baik, dan kita berharap terus meningkat ke depannya,” ujar Walikota Padang Panjang terpilih itu.

Bahkan tengah dijajaki peluang kerja sama di bidang lain, yang menguntungkan kedua pihak. “Yang penting untuk kemajuan kedua pemuda dari negara bertetangga,” ulasnya.

Untuk itu pihaknya berharap pemuda Sumbar memanfaatkan peluang kerja sama yang sudah terjalin. “Mari kita manfaatkan untuk kemajuan bersama,” katanya. (arief)

Loading...

Berita Terkait